Friday, October 17, 2014

Read!


Waaah, bestnya kalau dapat satu ruangan khusus untuk buku di rumah, kan? Lagi best kalau ada rak yang sangat cool macam dalam gambar tu :)

Hujung minggu bertamu lagi..sepatutnya minggu ni balik kampung, tapi ditunda dulu sebab rabu minggu depan dapat cuti direct sampai ahad sempena Deepavali. 

Bila tak balik kampung dan menghabiskan cuti hujung minggu di Keratong, biasanya saya stay kat kuarters je, kadang-kadang tak keluar langsung sepanjang weekend, pagi isnin baru jejak tanah semula sebab nak pergi sekolah, hahaha, anti-sosialkah?

Peneman saya masa weekend biasanya buku, tv, internet dan bantal :p Banyaknya lagi buku kat atas rak yang belum dibaca, dan satu peralihan besar yang berlaku pada saya sekarang ialah saya lebih suka baca buku motivasi berbanding novel. Seringkali terfikir sendiri, 'kerana faktor usia,kah?' Aduh, tak sanggup nak mengakui 'YA' untuk persoalan tu, tapi sedapkan hati sendiri - 'syukurlah, terbuka jugak hati ni nak baca buku yang beri banyak ilmu dan manfaat.'

Beberapa orang rakan ada menegur (memuji) kerajinan saya membaca (berdasarkan aktiviti di Goodreads dan ulasan di blog), dan jawapan saya - selain untuk menambah ilmu, saya membaca untuk mencari ketenangan, mencari nasihat dan pujukan buat hati sendiri, untuk 'distract' minda saya daripada memikirkan dan mengenang sesuatu yang dah berlalu, untuk saya bangunkan semula semangat saya yang pernah runtuh, untuk sedarkan dan ingatkan diri saya tentang hakikat diri sebagai hamba yang harus akur dan tunduk pada segala ketentuan Allah SWT. Dan alhamdulillah, dengan membaca dapat membantu saya, biarpun tidak sepenuhnya tapi sekurang-kurangnya ada masa-masa tertentu saya rasa sangat positif :)

Sebenarnya kadangkala saya takut dan bimbang kalau-kalau minat saya terhadap buku akan semakin memudar. Jadi, sebelum ia terjadi, saya kena paksa diri, usahakan untuk membaca juga walaupun sedikit, dan kalau tak sempat baca, kena pandang jugak buku walaupun sepintas lalu! Haha, bunyinya macam teruk sangat paksa diri, macam orang nak exam je, kan? Kalau setakat untuk pandang je buku, tak ada masalah, sebab rak buku saya kat sebelah katil je, dan dah memang habit saya sejak sekolah menengah, mesti kena ada sebuah buku kat sebelah bantal, bangun tidur nak kemas katil nampak buku, sebelum tidur masa tepuk-tepuk bantal pun nampak buku :)








2 comments:

  1. Wah mmg cool sggh... Awesome.
    Truskn niat murni tu..
    Suka juga cr info brguna kt tenet
    Life must go on... Chaiyok2 dayah

    ReplyDelete
  2. Salmi, teringat kat taman ria dulu, bila semua pakat duk pegang buku, NILAM kat rumah, ketuanya aida :p

    ReplyDelete