Saturday, October 11, 2014

Buku : Nota Cinta Untuk Cikgu (Fatimah Bunyamin)



Tajuk     : Nota Cinta Untuk Cikgu
Penulis : Fatimah Bunyamin
Penerbit : Mustread Sdn. Bhd.
Halaman : 116 m/s
Harga    : RM15.90 (Sem) RM18.90 (Sabah/Sarawak)

Apa kata saya :

Bahagian awal buku ini sudah membuat saya termangu sendirian, tentang soalan seorang pensyarah kepada penulis dan rakan-rakan sekelas beliau ketika di institut perguruan:

“Saya nak kamu bertanya pada diri sendiri, dalam ramai-ramai guru yang pernah mengajar kamu, dari kamu sekolah rendah sehingga ke universiti, berapa orang yang kamu betul-betul atau sentiasa ingat?”

Ramainya guru yang sudah mengajar kita dalam tempoh tersebut, tapi bukan semuanya kekal dalam ingatan kita, kan? Saya sendiri, kalau disuruh senaraikan semua guru yang pernah mengajar saya dari darjah satu, sungguh saya tak ingat! Tapi, kalau nak senaraikan beberapa nama guru yang sangat kuat dalam ingatan saya, insyaAllah saya boleh senaraikan.

Antara sebab kita mengingati guru-guru tertentu adalah kerana mereka telah meninggalkan kesan yang ‘kuat’ dalam hidup kita, positif ataupun negatif, sama ada melalui kata-kata, tindakan ataupun sikap mereka semasa mendidik kita. Bertitik-tolak daripada persoalan inilah, yang telah memberi inspirasi kepada penulis untuk menjadi seorang pendidik yang dikenang pelajar dan meninggalkan kesan dalam kehidupan seorang pelajar.

Cerita-cerita yang disampaikan dalam buku ni ringkas dan memang sangat ‘familiar’ bagi kebanyakan individu bergelar pendidik/guru, tapi setiap orang pasti ada cara sendiri dalam melaluinya, dan cara-cara ‘sendiri’ itu mungkin ada yang betul dan mungkin juga ada yang salah, kerana sudut pandang kita terhadap sesuatu perkara/keadaan tidak sama; ada yang memandangnya sekadar sepintas lalu pada luaran sahaja, dan ada juga yang memandang dari segenap sudut dan lebih mendalam, lalu terhasillah tindakan yang berbeza.

Sudut pandang kedua itulah yang ingin diketengahkan oleh penulis – menjadi guru yang memahami keperluan pelajar, dan mengambil tindakan yang meninggalkan kesan positif terhadap pelajar. Beruntungnya pelajar-pelajar yang menjadi anak didik beliau, dan beruntung juga sekolah yang memiliki beliau sebagai seorang guru.

Membaca buku ini membawa saya kepada muhasabah diri sendiri. Ya Allah, jauhnya beza usaha dan tindakan saya dalam mendidik jika dibandingkan dengan penulis ini! Semoga saya diberi kekuatan untuk mencontohi beliau, saya juga ingin menjadi guru yang akan dikenang oleh pelajar-pelajar saya dalam hidup mereka (dengan ingatan yang positif, pastinya!).


**Sedikit kekurangan yang boleh ditambahbaik bagi buku ini untuk cetakan akan datang ialah pada petikan-petikan ayat al-quran, hadis dan kata-kata hikmat yang digunakan sebagai penutup setiap cerita, lebih baik dilabelkan untuk memudahkan pembaca membuat rujukan dan tidak mengelirukan pembaca, nyatakan sumbernya sama ada ia adalah ayat al-quran, hadis ataupun kata-kata hikmat. 

No comments:

Post a Comment