Wednesday, October 29, 2014

Penghulu Istighfar


Maksudnya :

"Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Engkau. Engkau telah menciptakanku dan aku adalah hamba-Mu. Dan aku tetap di atas perjanjian dan taat setia terhadap-Mu dengan segala kemampuanku. Aku berlindung dengan-Mu daripada kejahatan yang aku lakukan. Aku mengakui segala nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui dosa yang aku lakukan. Oleh itu ampunilah dosaku, sesungguhnya tiada yang dapat mengampunkan dosa melainkan Engkau."

...............................................................................

Fadhilat membaca Sayyidul Istighfar/ Penghulu Istighfar:

"Sesiapa yang membacanya dengan penuh keimanan (keyakinan) pada waktu petang dan mati pada malam itu, maka masuk syurga. Demikian juga sesiapa yang membacanya pada waktu pagi dan mati pada hari itu masuk syurga." [Hadis riwayat Bukhari]


* zikir ini terkandung di dalam Al-Ma'thurat, iaitu sekumpulan zikir dan doa yang diamalkan secara rutin oleh Rasulullah SAW. Jom tambah sayyidul istighfar dalam doa setiap kali selepas solat, mudah-mudahan dosa-dosa kita yang banyak tu diampunkan oleh Allah, dimurahkan rezeki, dilapangkan daripada kesusahan, dan kita tergolong dalam kalangan ahli syurga di akhirat nanti.

No comments:

Post a Comment