Sunday, October 19, 2014

Jangan Cintai Aku Apa Adanya (Tulus)


Jangan cintai aku
Apa adanya
Tuntutlah sesuatu
Biar kita jalan ke depan

Mula-mula dengar lagu ni dan tahu wujud penyanyi nama Tulus ni masa tengok Anugerah Planet Muzik baru-baru ni, dia tercalon kategori artis baru lelaki terbaik dan menang, so masa VT senarai calon ada la sedutan lagu-lagu diorang sikit-sikit, lepas dengar lagu Tulus ni, terus search kat internet untuk dengar full.

Lagu ni best kat korus je rupanya, yang lain-lain tak sedap pun..so, kenapa post?? Sebab lain dari yang lain! Biasanya kita jumpa lagu yang liriknya 'cintai aku apa adanya', 'terima diriku seadanya', kan? Tapi lagu ni sebaliknya, satu pihak meminta pihak yang satu lagi menuntut lebih daripada yang telah dilakukannya, bukan sekadar menerima apa sahaja yang diberi/ dilakukan olehnya.

Mungkin orang macam ni adalah seorang yang suka cabaran dalam perhubungan, yang tak suka terima sesuatu dengan cara yang terlalu mudah, yang merasakan dia perlu kepada pembuktian kesungguhannya - bukan untuk pasangannya, tapi untuk dirinya sendiri, untuk menyedarkannya bahawa dia benar-benar sedang mencintai pasangannya.

Ini mungkin jarang terjadi, kan? (saya agak sahaja..)

Haha, inilah penangan belajar Social Psychology dulu, pernah semasa belajar topik apa ntah, lecturer suruh apply topik tu melalui lirik lagu. Semenjak tu, bila dengar satu-satu lagu mesti akan fikir apa kisah lagu tu.. :p

Apa pun, ada pengajaran yang pernah saya dapati, iaitu jangan terlalu 'menuntut' dalam sebuah perhubungan yang masih tiada kepastian, kerana ia hanya akan menjadi penambah jarak; jarak rasa dan jarak rasi antara kedua-dua pihak. Jika terpaksa 'menuntut' juga, pastikan pihak yang dituntut memahami tujuan tuntutan tersebut, ada kalanya tuntutan dibuat bukan untuk kepentingan diri pihak yang menuntut, tapi demi kebaikan diri pihak yang satu lagi...

No comments:

Post a Comment