Thursday, November 11, 2010

Tahniah, adik! :)


Tahniah diucapkan buat adik bongsu saya, Muhammad Khalil Asyraf a.k.a Mat Kolil atas kejayaannya mendapat keputusan 5A dalam peperiksaan UPSR. Seawal jam 7.40 pagi tadi saya menelefon mak untuk menanyakan keputusan Mat Kolil ni, tapi mak bagitahu selepas jam 10 baru keputusan akan diumumkan.

Sedang saya ralit menanda kertas jawapan peperiksaan pelajar saya, ada panggilan masuk ke telefon- daripada mak. Sebak suara mak mengkhabarkan keputusan adik, buat hati saya pun terasa sebak sama. 

"Kenapa mak nangis? Adik kan dapat 5A?"
"Mak sedih..."
"Kenapa sedih?"
"Tak ramai student mak dapat 5A"
"Berapa orang yg dapat 5A?"
"25 orang"
"Tahun lepas berapa orang?"
"21 orang"

Saya : ?????

"ala mak, ramai dah la tu, 25 orang! Kan dah ada peningkatan 4 orang tu!"
mak oh mak!

Buat adik, ribuan tahniah Kak Yah ucapkan. Jangan lupa ucapkan terima kasih kepada semua guru yang telah berkorban masa, tenaga, dan mungkin wang ringgit untuk membantu adik selama ni. Jangan lupa juga, ucapkan terima kasih pada mak yang banyak 'memaksa' dan 'mendera' adik selama ni  :) Paling penting, ucapkan syukur pada DIA Yang Maha Kuasa kerana tanpa izinNYA segala usaha kita tiada ertinya.

Pesanan Kak Yah, jangan cepat berpuas hati dan rasa bangga diri dengan kejayaan ni, ini hanya suatu permulaan, di depan sana masih banyak 'ujian' yang lebih besar dan lebih mencabar menanti adik!

No comments:

Post a Comment