Tuesday, November 4, 2014

BMW :)



Semasa memantau pelajar tingkatan 3 solat zohor di surau hari ni :

Saya : cepat la pelajar lelaki, ambik wudhu' pastu ready untuk     sembahyang.

Pelajar : cikgu, budak laki macam biasa la...(sambil gelak-gelak)

Saya : macam biasa apa? 

Pelajar : BMW

Saya : BMW? Ape kaitan bmw dengan awak?

Pelajar : Belum Mandi Wajib (gelak lagi) macam mana ni cikgu, kalau belum mandi wajib, berdosa kalau saya sembahyang ni..

Saya : oiii, takkan la tengok cerita kartun Frozen tu pun sampai tahap kena mandi wajib?? (sebelum bergerak ke surau diorang menonton Frozen di Dewan B).

*ok, noted. Kalau pelajar perempuan ada alasan ABC = Allah Bagi Cuti untuk tak solat, yang lelaki pulak guna alasan BMW = Belum Mandi Wajib, nak jugak diorang ni ye!

======================================================
Point sebenar yang nak di'highlight' dalam post ni :

Eiii, tak malu langsung diorang ni cakap macam tu dengan cikgu! Awal-awal dulu terkejut jugak dengar diorang cakap gitu, tapi tak tunjuk melatah la, lawan je balik nak bagi diorang malu. Tapi, tak reti-reti malu jugak, makin lama makin menjadi pulak, sampai cikgu pun naik malu dah nak menjawab!

Seingat saya, sepanjang saya sekolah dulu, tak pernah pun saya dengar ada pelajar yang melawak macam tu dengan cikgu. Yang perempuan nak bagitau uzur pun malu.. kesiannya generasi diorang ni, rasa malu makin lama makin terhakis dari diri, tapi diorang tak sedar semua tu, langsung tak rasa apa-apa, tau nak seronok dan enjoy je, kita yang tengok ni rasa kesian dan risau masa depan diorang nanti..

Semoga Allah memberi hidayah untuk mereka, dan untuk kita juga, amin!

*lepas ni kalau nampak kereta BMW mesti saya akan teringat pasal ni, oh my student!

No comments:

Post a Comment